19:01:23 & 2011-06-16

Jag och en kompis pratade om feminism härom kvällen, han frågade vad det var egentligen. Jag vill tro att det betyder att alla människor ska få göra det de är bäst på, oavsett alla faktorer som skiljer oss åt. Men då är ju namnet fel redan från början, eftersom att det syftar till något kvinnligt, alltså inte jämställt. Nu låter jag nästan som en omvänd radikalfeminist, vilket inte är meningen. Det var inte så att min kompis inte förstod innebörden, utan mer vad den egentliga meningen med det var, eftersom att det finns så många människor som säger så olika. Tycker att det är synd att jag skäms när min mamma säger att hon är feminist, för att jag med många andra i min ålder fått bilden av en sådan som en hårig radikalfeminist som vill utrota mannen från Jorden.
Och så blir man lite ledsen när man hör Sonja Schwarzenberger i P3 säga massa feministiska saker som låter så genomskinliga att man tror att man kan dra handen genom dem. När hon säger dem är det som att det är för att det låter snyggt, i hennes öron. Till exempel när hon berättade om den nya parfymen som luktar fitta; det finns ju ingen frisk människa som skulle vilja ha en sådan, men bara för att det framhävde "kvinnans doft" var det ascoolt.
Vet inte vart jag försöker komma. Kanske till att genom att prata så pass mycket om feminism i ett land som är på mycket god väg till jämställt fortsätter man att göra det till en onaturlig grej. Det kanske är dags att vända sig mot Afghanistan istället och försöka göra så att alla barn får gå i skolan istället för att sitta på sin svenska stjärt och klaga över småpotatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback